سالهاست که درکشور ایران و سایر کشور های زلزله خیز جهان شاهد تکرار سناریوی زلزله بوده و

هستیم ، سناریوئی که با خواب و بی خیالی شروع شده و با خواب و بی خیالی پایان می یابد . پس

از وقوع زلزله و خسارات بیشمار جانی و مالی آن شاهد اشک و ناله از طرف مردم و فراخوان عمومی

برای ارسال کمک ها از طرف دولت هستیم . در این بین مردم نه تنها خود را قربانی زلزله، بلکه قربانی

سیاست ها ی دولت در زمینه زلزله دانسته و تمام تیر های نقصان و کم کاری را به سوی دولت و

دستگاه های اجرائی نشان می دهند و در نهایت تمام هیاهوها با بلا خواندن زلزله به اتمام می رسد و

چون واکنش در برابر بلا غیر ممکن بوده ، به ظاهر مردم واقعاً قربانی و دولتها نیز واقعاً بی تقصیر می

باشند .

● نقش آموزش در کاهش مخاطرات زلزله در مدارس :

 آموزش در خصوص زلزله تجربه ای است مبتنی بریادگیری که می تواند عملکرد مردم و علی الخصوص

دانش آموزان را سامان دهد.آموزش زلزله به منظور ایجاد تغییرات به نسبت ماندگاری در رفتار افراد

صورت می گیرد تا آنها بتوانند توانایی های خودشان را برای انجام دادن کارهای مشخص، در هنگام

زلزله ، قبل و بعد از آن بهبود ببخشند.

پس آموزش در برابر زلزله باید دو ویژگی داشته باشند:

1. هدفمند باشد .

 2. مستمر و مداوم باشد.

در واقع آموزش در برابر زلزله فرایندی است که در آن انتقال معلومات ، نگرش ها و مهارت های زلزله از

فرد یا گروهی، به فرد یا گروه دیگر برای ایجاد تغییرات در ساختار آنها انجام میپذیرد، به گونه ای که

سطح دانش ، آگاهی و مهارت های فنی وحرفه ای در برابرزلزله را ارتقا داده و رفتار مطلوب در آنها ایجاد

می کند تا آماده انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی خود در هنگام زلزله ، قبل و یا بعد از آن

شوند.

مهمترین نکته در یک مدیریت بحران موفق زلزله در مدارس و مراکز آموزشی، ایجاد آگاهی مستمر و پویا

در عموم دانش آموزان و مربیان آموزشی بوده، تا شاهد مسئولیت پذیری همه آنها در برابر زلزله باشیم

تا با انتقال آموخته های خود به جامعه و محیط زندگی ، باعث ایجاد محیطی امن برای خود و دیگران در

برابر زلزله شوند.

از طرفی با ارتقای سطح آموزش و باز نگری مطالب آموزشی در مورد زلزله میتوان آمادگی ، شناخت و

ادراک صحیح دانش آموزان را از زلزله و خطراتی که محیط تحصیل و زندگی آنها را تهدید می کند ،تقویت

نموده و در واقع راهکارها ، روش های ایمنی ، کنترل وکاهش خطرات زلزله را به آنها یاد داد .

در واقع شناخت ودرک صحیحی از زلزله های گذشته ، مخاطرات و ویژگی های گوناگون آن می تواند

راهنمای مناسبی برای دانش آموزان و سایر مردم در پیشگیری از عواقب ناگوار زلزله و آمادگی آنها برای

مقابله با آن باشد.

آموزش در خصوص زلزله در مدارس یکی از روش های مداخله در مخاطرات زلزله محسوب می شود .

بنابراین آموزش به عنوان یک ابزار مداخله موثر، باید در تمام اقدام های مدیریت بحران زلزله و به طور

هدفمند و مستمر در مدارس انجام گیرد.